David Karásek

Autor je student kriminologie a prevence kriminality, držitel několika zbraní a sportovní střelec.
  • Počet článků 57
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 6065x

Seznam rubrik

David Karásek

Ústavní stížnost Václava Houšteckého - střelce z Krušných hor

Většina z vás již zřejmě slyšela o případu střelby v Krušných horách. Sleduji tento případ již od samého počátku, šlo tehdy o použití legálně držené zbraně k sebeobraně při napadení agresivním opilcem. Při vyšetřování a posuzování případu došlo k mnoha procesním pochybením – namátkou jmenujme ztrátu klíčového důkazu, ignorování znaleckého posudku svědčícího ve prospěch obviněného, ignorování rozporů v posudcích svědčících v jeho neprospěch, různé hodnocení svědků, odmítnutí provedení rekonstrukce – a v důsledku těchto pochybení byl střelec odsouzen k čtyřletému trestu odnětí svobody, který v současnosti vykonává.

6.3.2013 v 0:30 | Karma: 25,86 | Přečteno: 2411x | Diskuse| Ostatní

David Karásek

O zbraních a emocích

Kdo čte mé články, ví, že se snažím k problematice zbraní přistupovat objektivně. Pokud reaguji na články novin nebo jiných blogerů, vybírám z nich konkrétní tvrzení a porovnávám je s fakty, která také dokládám. To ovšem lze jen tehdy, pokud i autor onoho článku píše objektivně a konkrétně. Jsou ovšem i argumenty jiného typu - takové, které nelze vyvrátit, protože stojí mimo kategorie "správnosti" či "pravdivosti", a místo snahy zapůsobit na rozum čtenáře se snaží ovlivnit jeho city. Takovým článkem je i příspěvek paní Alexandry Synac "Zbraň mě ochrání! Odkdy?"

16.2.2013 v 1:34 | Karma: 35,40 | Přečteno: 2153x | Diskuse| Ostatní

David Karásek

USA - a regulace zbraní?

"Ano!!!", říkají politici. "Ano!!!", burcují novináři. "Ano!!!", volá veřejnost. Je třeba okamžitě jednat! Taková tragédie se už nikdy nesmí opakovat! Vzedmutí emocí otřesené společnosti proti zbraním a jejich držitelům je tak silné, že si málokdo troufne něco namítnout. Zbraně jsou symbol spáchaného zla, a kdo je obhajuje, není v očích šokovaných spoluobčanů o nic lepší než sám vrah.

22.12.2012 v 23:22 | Karma: 37,29 | Přečteno: 3439x | Diskuse| Ostatní

David Karásek

Jen je nechte, ať se bojí!

Občas se v médiích objeví článek typu „Bububu, legálních zbraní je čím dál víc!“, doplněný pečlivě vybranými kousky statistik a sestříhanými komentáři odborníků. U bulvárních médií jsme si už celkem zvykli: koho živí skandály, ten se na pravdu moc ohlížet nemůže. Když ale člověk něco takového shlédne ve veřejnoprávní televizi, která má mít pravdivé a objektivní informování jaksi v popisu práce, zanechá to takovou hořkou pachuť – „tak tohle si platím z daní a poplatků?“

10.10.2012 v 1:01 | Karma: 41,98 | Přečteno: 7536x | Diskuse| Ostatní

David Karásek

Nevinní mrtví?

Následkem událostí v Coloradu a Wisconsinu se roztrhl pytel s články o tom, jak jsou ti Američané hloupí, že dovolují držení zbraní, a že my Evropané to vůbec nechápeme. Řekl jsem si, že nemá cenu reagovat na všechno... ale článek Jana Starého "Nevinní mrtví" v deníku Metro za to stojí. Kdyby už nic jiného, tak jako ukázka, že novinář k sepsání takového článku nepotřebuje žádné vědomosti - stačí mít na věc svůj názor, zbytek už se dá vycucat z prstu.

10.8.2012 v 0:45 | Karma: 36,88 | Přečteno: 4287x | Diskuse| Ostatní

David Karásek

Bránit se, či nebránit? (proti šílenému střelci)

V Mladé frontě dnes z 1. srpna vyšel další zajímavý článek o střelbě v coloradském kině. Redaktor Milan Vodička se v něm zamýšlí nad možnostmi obrany proti takovému pachateli a pochybovačně předestírá následující scénář: několik sotva vycvičených držitelů zbraní se s tasenými pistolemi zmateně rozhlíží po kině, přemýšlejí, kdo asi bude ten pachatel, a nakonec se zřejmě postřílejí navzájem.

2.8.2012 v 23:05 | Karma: 42,59 | Přečteno: 5524x | Diskuse| Ostatní

David Karásek

Jiný kraj, jiný mrav

V časopise Respekt č. 31 byl publikován článek s názvem"Cena za klidný spánek: Američané ztratili schopnost vést debatu o svých zbraních". Jako kriminolog i jako člen sdružení Lex bych se k němu rád vyjádřil.

31.7.2012 v 15:30 | Karma: 31,81 | Přečteno: 2609x | Diskuse| Ostatní

David Karásek

Zamyšlení nad masakrem v Coloradu

Střelba v kině v americkém státě Colorado opět rozvířila debatu o regulaci zbraní. Dvanáct mrtvých a 58 raněných je rozhodně tragédie, jakých je málo. Jelikož pachatel použil legálně nabytých a držených zbraní, opět ozvaly hlasy o potřebě větší regulace za účelem zabránění, nebo alespoň ztížení podobných incidentů.

23.7.2012 v 12:00 | Karma: 25,67 | Přečteno: 1765x | Diskuse| Ostatní

David Karásek

O bojovém výcviku a politické korektnosti

V minulých dnech proběhly internetem dvě zprávy, které vzbudily pozornost (nejen) střelecké veřejnosti. První z nich se objevila včera a týkala se německé neonacistické skupiny, která jezdila trénovat střelbu sem do Čech.

6.5.2012 v 16:45 | Karma: 36,69 | Přečteno: 3277x | Diskuse| Ostatní

David Karásek

Stalo se: Střelba v Krušných horách

Před pěti lety došlo v Krušných horách k incidentu, kdy napadený majitel legálně držené zbraně postřelil útočníka. Případ se táhl pět let a reportéři sdružení Lex, zabývajícího se ochranou práv držitelů zbraní, byli u každé fáze řízení před soudem. Přinášíme vám tedy pohled na to, jak takový proces s držitelem legální zbraně vypadá...

25.4.2012 v 21:10 | Karma: 45,06 | Přečteno: 21036x | Diskuse| Ostatní

David Karásek

Brokovnici bez papírů? Na webu ji seženete za pár minut

„Brokovnice, kulovnice, či dokonce samopal? To vše se dá bez větších problémů sehnat za několik minut na internetových aukčních portálech. A velmi často bez potřebných povolení.“Vždycky když čtu podobné věci, napadá mne: vzniklo to v hlavě hloupého novináře samo od sebe, nebo to tam někdo nasadil? Za podobnými senzačními titulky se obvykle skrývá buď úplný nesmysl, anebo sice pravda, ale popsaná tak, aby se její důsledky zdály mnohem hrozivější, než jsou. Nejinak je tomu v tomto případě.

22.10.2011 v 15:20 | Karma: 36,42 | Přečteno: 4534x | Diskuse| Ostatní

David Karásek

O zbraních, svobodě a agresi

Tak jsem po dlouhé době zase zasedl ke klávesnici. Přiměl mne k tomu článek pana Dušana Streita V jedné kapse pistoli a ve druhé Viagru? To že je konzervativní? , který dle mého názoru zaslouží několik upřesnění a jistý komentář. Autor v něm rozvádí několik zajímavých tezí, například že proti všemu schopnému zločinci není obránci zbraň nic platná, že více legálních zbraní znamená i více nelegálních, vyjadřuje své obavy ze zneužití zbraně a práva na sebeobranu, a zbraň považuje za "posilovač mužství", bez kterého se "chlap" obejde, protože "si to umí vyřídit ručně." Hmm. Dobře, vezměme to popořádku.

7.10.2011 v 22:35 | Karma: 43,27 | Přečteno: 5241x | Diskuse| Ostatní

David Karásek

Čechy, země pistolníků?

V lednovém čísle brněnského časopisu Sedmička se objevilo několik článků, které dle mého názoru stojí za povšimnutí ... a jisté "upřesnění".

8.3.2011 v 16:55 | Karma: 39,93 | Přečteno: 5414x | Diskuse| Ostatní

David Karásek

Recenze pořadu: Národ zbraní

Před dvěma týdny běžel na Z1 dokumentární film o držení zbraní v USA s názvem Národ zbraní. Těm, kdo ho neviděli a mají o tuto problematiku zájem, jej rozhodně doporučuji. Narozdíl od jiných pořadů, tvářících se jako dokumentární, se Národ zbraní nesoustřeďuje na vysvětlování, jak jsou zbraně hrozné (nebo skvělé). Bere existenci zbraní jako realitu, která se nám může líbit a nemusí, ale nelze ji popřít, a soustřeďuje se na fakta a na příběhy lidí, kteří se se zbraněmi setkali a setkávají.

13.11.2010 v 3:25 | Karma: 30,88 | Přečteno: 3573x | Diskuse| Ostatní

David Karásek

Bezpečnostní náboje

Na tomto blogu obvykle nepíšu o technických záležitostech o zbraních; koneckonců, kriminologie je o něčem jiném. Tentokrát jsem ale narazil na věc tak zajímavou, a dle mého názoru i užitečnou, že jsem se rozhodl udělat výjimku.

7.10.2010 v 14:25 | Karma: 24,28 | Přečteno: 3241x | Diskuse| Ostatní

David Karásek

Novela slovenského zákona o zbraních: lži, mlžení a arogance moci

Před dvěma týdny jsem na tomto blogu psal o situaci kolem zbraní na Slovensku po několikanásobné vraždě v Bratislavě. Nicméně situace se vyvinula natolik zajímavě - a podle mne i hrozivě - že si zaslouží další komentář.

26.9.2010 v 18:30 | Karma: 41,10 | Přečteno: 6132x | Diskuse| Ostatní

David Karásek

Tisková zpráva sdružení Lex k věci povinných psychotestů

Ze statistického hlediska tvoří již nyní kriminalita s legálně drženou zbraní zlomky promile celkové násilné kriminality - viz graf...(na konci článku) Nebezpečnost legálních zbraní je pro naši společnost nižší než nebezpečí, které představují automobily, alkohol, tabák, voda, nože, chemikálie a mnoho dalších věcí. Toto dále statisticky dokládáme - viz příloha.

16.9.2010 v 0:40 | Karma: 36,34 | Přečteno: 4453x | Diskuse| Ostatní

David Karásek

O zbraních, psychotestech a lidských právech

Pravděpodobně Vám neuniklo, že před dvěma týdny došlo v Bratislavě k tragédii. Člen klubu vojáků v záloze tam vzal zbraň a zabil šest svých sousedů a jednu náhodnou oběť. Reakce veřejnosti a úřadů byla okamžitá - a předvídatelná: zákaz toho typu zbraně, který pachatel použil, a nařízení povinného klinickopsychologického vyšetření pro žadatele o zbrojní průkaz.

13.9.2010 v 4:50 | Karma: 38,11 | Přečteno: 4396x | Diskuse| Ostatní

David Karásek

Psychotesty? A pro koho?

Radek John se v ministerském křesle sotva ohřál, a už nám chce "Pomáhat a Chránit". A před kým? Samozřejmě před zlými držiteli legálních zbraní. Řeč je o povinných psychotestech na zbrojní průkaz, které jsou potřeba k tomu, "abychom se tady cítili bezpečněji". To pan ministr vystihl naprosto přesně; nejde o bezpečí, jde o POCIT bezpečí - a o pocit nebezpečí.

1.8.2010 v 22:30 | Karma: 43,81 | Přečteno: 10765x | Diskuse| Ostatní

David Karásek

Arizona: Test the West

Řekne li se Arizona, obvykle si představíme drsné muže v kovbojských kloboucích, s neodmyslitelnými kolty proklatě nízko. (Šátky přes obličej či stříbrné hvězdy už si přidejte dle vlastního vkusu a libosti.) Je to jeden ze států, jehož jméno bylo synonymem Divokého západu - a Divoký západ je synonymem volného držení a nošení zbraní, jakož i zločinu a násilí s nimi spojeného. Zřejmě se brzy přesvědčíme, kolik je na těchto představách pravdy.

22.4.2010 v 12:59 | Karma: 24,68 | Přečteno: 2715x | Diskuse| Ostatní

David Karásek

OSN : Právo na sebeobranu neexistuje

Sebeobrana je výsada, kterou může vláda udělit i odebrat. Neexistuje žádné základní právo na sebeobranu. Vláda, která nezakáže nebo alespoň silně neomezí civilní držení zbraní, porušuje lidská práva.To jsou závěry, ke kterým dospěla zvláštní zpravodajka OSN Barbara Frey, profesorka práv na Minnesotské univerzitě a členka sdružení IANSA, ve své zprávě "Prevence porušování lidských práv páchaných ručními a lehkými zbraněmi". Rada OSN pro lidská práva (ve které zasedá například i Kuba, Čína, Pákistán a Saúdská Arábie) tuto zprávu přijala jako oficiální dokument OSN.

9.4.2010 v 15:20 | Karma: 46,08 | Přečteno: 15386x | Diskuse| Ostatní

David Karásek

"Jo, v tý Americe, tam může mít kvér každej..."

"No jo, Amerika...tam se prodávaj pistole jako housky v krámě a pak se divěj". Také si vzpomínáte, kolikrát jste v různých diskusích četli podobný "odborný" názor? Vzhledem k tomu, že několikrát zazněl i v diskusích pod mými články, napadlo mne sepsat článek o tom, jak to tedy s těmi zbraněmi v Americe vlastně je.

18.3.2010 v 1:10 | Karma: 42,38 | Přečteno: 13655x | Diskuse| Ostatní

David Karásek

O patronu střelců

Dnešního dne máme v křesťanském kalendáři svátek velmi zvláštního světce. Je jím sv. Gabriel z Possenti – mladý mnich, který zachránil svou vesnici před drancováním, a to za pomoci své neochvějné víry v Boha, pevné odvahy – a páru revolverů...

27.2.2010 v 0:45 | Karma: 29,18 | Přečteno: 2695x | Diskuse| Ostatní

David Karásek

USA 2009: Více zbraní, méně mrtvých

V roce 2008 začal v USA stoupat prodej zbraní. Způsobilo to zvolení Baracka Obamy prezidentem - Američané věděli, že tento politik nechová k civilnímu držení zbraní zrovna vřelé city. Proto si raději začali kupovat zbraně do zásoby, a to zejména ty typy, u kterých předpokládali výrazné omezení nebo přímo zákaz - pistole a samonabíjecí pušky.

11.1.2010 v 15:35 | Karma: 43,74 | Přečteno: 9174x | Diskuse| Ostatní

David Karásek

Zákon o zbraních a černý trh

O zbraních koluje mnoho mýtů a "lidových pravd", a to nejen na staně odpůrců zbraní, ale i na straně držitelů. Jedna z nich je, že "zločinec si dokáže opatřit zbraň vždycky bez ohledu na zákon.". Není to úplně pravda. Právní úpravy držení zbraní dokážou ovlivnit možnost nelegálního ozbrojení, i když ne tak, jak by si odpůrci zbraní asi přáli.

13.9.2009 v 0:05 | Karma: 34,42 | Přečteno: 8068x | Diskuse| Ostatní