Neděle 5. července 2020, Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. července 2020 Státní svátek.

O bojovém výcviku a politické korektnosti

6. 05. 2012 16:45:39
V minulých dnech proběhly internetem dvě zprávy, které vzbudily pozornost (nejen) střelecké veřejnosti. První z nich se objevila včera a týkala se německé neonacistické skupiny, která jezdila trénovat střelbu sem do Čech.

Přešel jsem to celkem lhostejně, i když nácky dost nesnáším – uznávám ale, že ve svobodné zemi má každý právo dělat cokoli, co mu zákon nezakazuje, bez ohledu na politické názory. Zaujal mne ale komentář : „(Mluvčí frakce Zelených) Tausendfreundová má informace, že při střelbě v Česku používali členové organizace terče v podobě lidských postav“. To v Německu zákon zakazuje – i obranné disciplíny se střílí do jakýchsi protažených osmiúhelníků. U nás to zakázané není, a na terče se zobrazením člověka u nás občas střílí nejen němečtí neonacisté, ale i normální Němci, normální Češi, normální Angličané, a vůbec skoro každý, koho baví střelba a má dost mozku na to, aby chápal rozdíl mezi papírovým terčem a živým člověkem. Přesto ale odpůrci držení zbraní často tvrdí, že střelba na terče zobrazující nebo připomínající člověka vyvolává znecitlivění a odbourává zábrany vůči střílení na lidi.

Druhá zpráva přišla z Holandska. Tam se ministr bezpečnosti a spravedlnosti rozhodl zakázat všechny střelecké disciplíny, při kterých se měří čas a střelec se během střelby pohybuje nebo se kryje, protože to prý je bojový trénink a mohli by se na něm cvičit magoři typu Breivika. Sportovní střelci se takovému označení brání a tvrdí, že jde o sportovní střelbu.

Asi vás to překvapí, ale myslím si, že v obou případech mají odpůrci pravdu. Dynamické disciplíny opravdu jsou bojový výcvik, a používání terčů zobrazujících člověka má skutečně za následek odbourání zábran střílet na lidi. Jen to nefunguje úplně tak, jak si odpůrci obvykle představují.

Nejdříve k těm terčům. Abyste byli trochu v obraze, jak takové dynamické disciplíny vypadají: nejdříve se vymyslí situace, jako třeba „jste přepadeni v průchodu“. Pak se na střelnici rozestavějí zástěny simulující daný prostor, a samozřejmě také terče – na ty, které představují útočníky, je přilepený obrázek nože, pistole nebo jiné zbraně, zatímco terče představující rukojmí, kolemjdoucí atd. zůstanou neoznačené. terče

Střelec pak má za úkol v co nejkratším čase účinně zasáhnout všechny terče představující útočníky, zatímco ostatní terče mají samozřejmě zůstat nezasažené. Odbourává takový trénink zábrany? Jistě. Střelec si pomalu ukládá do podvědomí, že je v pořádku vystřelit na člověka – pokud je to člověk ozbrojený a nebezpečný. Zároveň si ale vštěpuje, že musí dávat pozor, aby ostatní lidi nezasáhl ani nedopatřením.

Jak vypadají reálné výsledky takového „znecitlivování“? Mohu zde snad posloužit jako příklad, protože už jsem se jednou do takové situace dostal. Při zasahování proti agresivnímu opilci dotyčný řekl „já tě zastřelím“ a sáhl na místo, kde se obvykle nosí zbraň. V tom okamžiku jako by nastartoval autopilot – pistoli jsem v ten moment měl napůl venku z pouzdra a soustředil jsem se na rozpoznání, zda v té ruce opravdu bude zbraň, až ji vytáhne. V té chvíli jsem opravdu necítil žádné zábrany. Celá situace se zúžila na: bude tam zbraň – střílím, nebude tam – nestřílím. Nebyla, tak jsem pustil pistoli zpátky do pouzdra. Je nemorální v takové situaci nemít zábrany stisknout spoušť a vystřelit na člověka? Neřekl bych. Mně úplně stačí, že moje zábrany střílet maminky s dětmi na procházce nebo toulavé kočky v parku zůstaly nedotčené.

To by byla odpověď na otázku „k čemu civilista potřebuje bojový trénink?“ I civilistovi se prostě občas hodí. Já si ale dovolím tu otázku ještě otočit: proč by vlastně civilista neměl mít bojový trénink? V Holandsku to zdůvodňují tím, že by to dalo zneužít. Nenapadá mne zákaz, který by se takto nedal odůvodnit. Spíš než o lidech, kteří takový výcvik podstupují, takové zákony vypovídají o státu, ve kterém ti lidé žijí.
V Holandsku je takový člověk považován a priori za nebezpečného – ne proto, že by něco provedl nebo provést chtěl, ale už tím, že by mohl, protože to umí. V Německu je zakázáno střílet na terče zobrazující člověka – německá vláda zřejmě nepředpokládá, že by řadový Němec měl dost rozumu, aby pochopil rozdíl mezi tréninkem a skutečným použitím zbraně proti člověku. U nás naopak platí, že schopnost nebo dovednost ještě sama o sobě není zločinem. Dále se předpokládá, že normální člověk je na dostatečné rozumové a morální úrovni, aby věděl, jak má s takovými schopnostmi a dovednostmi nakládat, a za případná zneužití je volán k odpovědnosti pouze pachatel.

Nenechme si to zmrvit politickou korektností.



„Základním zdrojem chyb a nespravedlnosti jsou falešné představy o užitečnosti. Například zákonodárce s falešnými představami o užitečnosti je ten, který považuje zvláštní okolnosti za podstatnější než běžné, který raději využívá sentimentu lidstva, než by ho vedl, který se opováží říci rozumu „Budiž otrokem“, který obětuje tisíc skutečných výhod kvůli strachu z vymyšlené či podružné nepříjemnosti; který by lidem odebral oheň ze strachu, aby se nespálili, a vodu ze strachu, aby se neutopili; a který nezná jiný způsob, jak zabránit zlu, než jeho zničení.

Této povahy jsou i zákony zakazující nošení zbraní, které odzbrojí pouze ty, kteří nejsou nakloněni páchání zločinu, kterému má zákon zabránit. Lze předpokládat, že ti, kdož mají odvahu porušit nejsvatější pravidla lidskosti a nejdůležitější části zákona, budou brát ohled na podružnější a vymyšlená omezení, které lze tak snadno porušit s výrazně menším postihem? Nezbavuje snad vymáhání takového zákona poddaného té osobní svobody, která je tak drahá lidstvu i moudrému zákonodárci, a nepodrobuje nevinného všem nepřípustným okolnostem, které by měly padnout pouze na viníka? Zajisté to činí situaci horší pro napadeného a lepší pro útočníka, a spíše to napomáhá vraždám než jim zabraňuje, neboť k napadení neozbrojené osoby je třeba méně odvahy než k napadení ozbrojeného.“


- Cesare Beccaria, zakladatel kriminologie, v knize O zločinech a trestech

Autor: David Karásek | neděle 6.5.2012 16:45 | karma článku: 36.69 | přečteno: 3272x

Další články blogera

David Karásek

Tohleto Sigmund nikdy nenapsal...

Po internetu už dlouhou dobu koluje citát Sigmunda Freuda:„Strach ze zbraní je známkou sexuální a emocionální nedospělosti.“Je pravý nebo falešný? A pokud je falešný, co tedy Freud vlastně o zbraních řekl?

10.4.2019 v 15:30 | Karma článku: 24.69 | Přečteno: 1095 | Diskuse

David Karásek

Zbraně a duševní zdraví

Dokáže někdo poznat, že držitel zbraně není v pořádku? Ano, takoví lidé existují - a překvapivě to nejsou psychologové.

12.1.2019 v 23:57 | Karma článku: 34.33 | Přečteno: 1885 | Diskuse

David Karásek

Bez jediného výstřelu

Tak mne napadlo mne zas něco napsat na blog. Jenže když jsou ty svátky, tak by to asi neměly být žádné zbraně ani střílení a tak. Měl bych psát o něčem poklidném a nenásilném.

28.12.2018 v 23:12 | Karma článku: 29.27 | Přečteno: 1046 | Diskuse

David Karásek

Ukradená domobrana

Výroční zpráva Bezpečnostní informační služby varuje před rizikem pronikání paramilitárních extrémistických skupin, tzv. "domobran", do bezpečnostních složek. Ale co je přesně domobrana?

6.12.2018 v 13:46 | Karma článku: 36.87 | Přečteno: 3993 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Jan Pražák

Líbat se s tebou rozhodně nebudu!

Nemůžu říct, že by mi Jakubovo dvoření nebylo příjemné a přiznám se, že jsem si k němu do drogerie občas skočila i pro nějakou drobnost, jejíž koupi bych klidně mohla odložit na neurčito.

4.7.2020 v 18:16 | Karma článku: 15.66 | Přečteno: 400 | Diskuse

Michal Pohanka

Proč nejdou některé zdravotní sestry radši do kravína?

Není jich zrovna málo - těch zdravotnic, které se k pacientům chovají nehezky. Podle mě o dost víc, než by odpovídalo podílu špatných pracovníků v jiných oborech.

4.7.2020 v 17:28 | Karma článku: 32.44 | Přečteno: 1013 |

Mário Oláh

Čarotajný svet budúcnosti: nevšedné futuristické vízie #2

Futuristické vidiny, ktoré ľudskej rase cez článok sprostredkujem, mi počas nokturnálnej meditácie premietol do predstáv bizarný démon futurizmu zvaný Kokondo, ktorý sa mi z ničoho nič zjavil pred panvou.

4.7.2020 v 14:56 | Karma článku: 6.27 | Přečteno: 78 |

Radka Kielbergerová

Bez...já na jezírko chodím

Chodím na jezírko. Semtam. Semtam i bez..Je to jezírko, kde se čtyři roky setkávám s lecčíms, co si troufám tvrdit a kde se - chcete-li cikáni, vy chcete, já říkám Romové, chovají o třídu líp, jak bílá potetovaná suverénní většina

4.7.2020 v 9:59 | Karma článku: 19.83 | Přečteno: 799 |

Helena Vlachová

Všude dobře, tak co doma.

Páteční dopoledne. Vysoké letní nebe v příslibu dne ve slunci. Vše se jeví optimisticky až do chvíle, kdy u kontejneru spatřím seniorku. Je jí očividně špatně.

4.7.2020 v 6:17 | Karma článku: 18.10 | Přečteno: 675 | Diskuse
Počet článků 55 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 6126

Autor je student kriminologie a prevence kriminality, držitel několika zbraní a sportovní střelec.

Najdete na iDNES.cz